האם מותר להשתמש במשחות ומוצרי קוסמטיקה בפסח?
האם מותר להשתמש במשחות ומוצרי קוסמטיקה בפסח?
תשובה:
משחות ומוצרי סיכה וקוסמטיקה המכילים חמץ, דנו הפוסקים האם מותר להשתמש בהם, מאחר שנעשים לשימוש חיצוני בלבד. ולמעשה יש להחמיר בפסח ולהחשיב גם שימוש חיצוני המיועד לבליעה בגוף כאכילה[1], אך זאת רק כאשר יש הנאה מסוימת בסיכה[2], ולכן מותר להשתמש במשחות רפואיות, שסיכתן אינה לצורך הנאה, אולם השימוש בשאר מוצרי קוסמטיקה שמטרתן להיספג בגוף – אסור בפסח, שיש הנאה בסיכתן[3].ולמרות שהחמץ שבהם אינו ראוי אפילו לאכילת כלב[4], אך בכך שהאדם משתמש בו כאכילה הוא מחשיבו כראוי אף לאדם ואסור מדרבנן, מה גם שהאלכוהול (החמץ) המעורב בהם הוא הגורם לריח שינדוף, ובשל חלקו החשוב בתערובת אינו בטל[5].
ואכן קיימים בשוק סבונים ושמנים ומוצרי קוסמטיקה מגוונים מחברות טובות וידועות שאין בהם חשש חמץ כלל, ויש לוודאות זאת לפני השימוש.
איפור שמשתמשים בו באופן חיצוני בלבד, לצביעה וכיו"ב – אינו צריך כשרות, למעט האודם שמיועד לשפתיים, שלמרות שהשימוש בו הוא חיצוני וגם אם אין בו טעם, כך שראוי לשימוש בפסח– אין להשתמש באודם שהשתמשו בו כל השנה, מחשש לחמץ שנדבק בו.
עם זאת, יש להדגיש שהנ"ל אינו אלא בגדר חומרא ואינו מעיקר הדין. ולכן, בשנה זו, בשל בהלת מגיפת הקורונה ר"ל, באם הדבר מצריך חיפוש והתרוצצות בחנויות, מה שעלול לגרום להדבקה ח"ו – אין להחמיר בזה כלל ולסמוך על עיקר הדין (מלבד באודם, שיש לקנות חדש לפסח).
[1] שנחלקו הפוסקים האם 'סיכה כשתיה' (ראה ט"ז יו"ד סי' קיז סק"ד) ובפסח מחמירים בזה – ראה פסקי תשובות סי' תמב אות ב. וש"נ. [2] מחנה אפרים הל' מאכלות אסורות דף כב. [3] הל' פסח מהגרמ"ש אשכנזי ע"ה. [4] וכפי שאכן פסקו להקל בזה חלק מהאחרונים - ראה שו"ת שואל ומשיב מהדורא תליתאה ח"ב סי' קמח. שו"ת חזון נחום סי' מו. הליכות שלמה פי"ד אות א בהערה. חזון עובדיה, הל' פסח, דין מצרכי מזון הכשרים לפסח ס"י. והיינו באם הם מיוצרים קודם הפסח. [5] כדין דבר המעמיד שאינו בטל לעולם – ראה פסקי תשובות שם ובהמצויין שם.